Eerste dagen zitten er alweer op! - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Fréderique Doevendans - WaarBenJij.nu Eerste dagen zitten er alweer op! - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Fréderique Doevendans - WaarBenJij.nu

Eerste dagen zitten er alweer op!

Blijf op de hoogte en volg Fréderique

15 Maart 2013 | Oeganda, Masaka

Ik lig heerlijk in de schaduw deze blog te schrijven omdat de zon simpelweg te warm is. Ik ben moe van alle indrukken, dus komend weekend heerlijk uitrusten.
Afgelopen week was de introductie week van het project. Veel kennis gemaakt met lieve mensen die het waarderen dat je hier naar toe gekomen bent om je steentje bij te dragen. Ik voel mij hier dan ook meer dan welkom, het lijkt wel thuiskomen en dat terwijl dit de eerste keer Afrika is.
Wat ik afgelopen week zoal gedaan heb, kennis gemaakt op het schooltje hier in het dorp. De kindjes zijn enthousiast en vinden het geweldig om iets van je te leren. Heb dan ook Engels met ze gelezen en hopelijk wat bijgebracht. Ja, jullie lezen het goed, ik leer ze Engels. Mijn Engels is beter dan de kinderen hier en kan ze gelukkig prima helpen.
De woensdagmiddag staat in het teken van de gehandicapte kinderen. Ze komen langs of wij gaan bij ze op bezoek. We zorgen ervoor dat ze een leuke middag hebben, geweldig om te zien hoe snel ze tevreden zijn. Alle kinderen hier trouwens, de lach op hun gezicht zegt meer dan genoeg. Een ballon of een stukje papier met een potlood is al genoeg, daar kunnen de kinderen in Nederland nog heel wat van leren.
Verder een ochtend gebouwd. Ik ben stoves gaan bouwen, samen met drie andere vrijwilligers. Best leuk om te doen, met klei gooien en daarmee ook nog is wat mee te bereiken.
Het is bijzonder de verschillende gezinnen te zien. Veel kinderen en allemaal in kleine huisjes, maar het maakt ze niet uit. De mensen hier hebben maar weinig, maar zover te zien maakt het ze niet ongelukkig. Ze genieten van de kleine dingen en hebben veel lol.
Wanneer je vieze handen hebt omdat je ze geholpen hebt ergens mee staan ze erop dat jij hun laatste water gebruiken. Ook al zeg je drie keer dat dat niet nodig is, ze willen je op een manier bedanken.

Ik geniet! Uganda is een prachtig land, mooie groene natuur. Lieve mensen die altijd voor je klaar zullen staan. Gezellige medevrijwilligers en een mooi project. Helaas afgelopen week ook veel regen gehad waardoor het werk soms even stil kwam te liggen. Maar ik heb niet te klagen, want na een ochtend regen begint de zon gewoon weer volop te schijnen. Daarbij wen ik aan het Afrikaanse ritme. Alles rustig aan, wat vandaag niet gebeurd gebeurd morgen wel. Waarom zou ik snel een lunch voor iemand klaar maken? Over drie kwartier de lunch brengen is toch ook geen probleem? En dat klopt, alles op z'n tijd! Terwijl ik op mijn lunch wacht geniet ik wel van het weer en de mensen om mij heen.

En het Back to basic gebeuren? Dat gaat mij ook goed af. Heb al een week niet mijn haar gewassen, even wennen maar gaat goed. Dit weekend gelukkig een douche, ook al is het koud water beter iets dan niets. En qua stroom, zolang je 's avonds je een lampje bij je houdt zodat als de stroom uitvalt je nog wat kan zien is er niks aan de hand. Alles went!

Ik houd het hier nog wel even vol. Komend weekend lekker een beetje uitrusten en volgend weekend naar de Murchisson Falls.
Ik heb wat foto's op Facebook gezet zodat jullie een klein beetje een indruk kunnen krijgen.

Liefs en tot snel

  • 15 Maart 2013 - 16:11

    Kees:

    We hebben de foto's op facebook bekeken: nu kunnen we ons beter voorstellen hoe het daar gaat. Zeker samen met je blog. Heel fijn dat je in de weekenden even kunt bijkomen!

  • 15 Maart 2013 - 17:52

    Wendela:

    Lieve meid, wat heerlijk dat je het zo goed hebt en knap dat je zo snel al zaken accepteert.
    Leuk die foto's. Heb je ook wat foto's van het huisje waar je woont en hoe je kamer er daar uit ziet? Hier heeft Shanti vandaag jouw kamer onder handen genomen en dat was meer werk dan jij had verwacht. En hij is nu weer heerlijk schoon.

  • 16 Maart 2013 - 11:46

    Santu:

    Ha lieve Fred,
    Zo leuk om je commentaar/foto's te lezen en te bekijken.
    Lijkt me zo toppie daar te zijn wie weet.
    De allernieuwste berichtjes krijg ik door van Wendela.
    Liefs shanti

  • 16 Maart 2013 - 18:33

    Lis:

    Leuk Fred! Prachtige ervaring. We genieten met je mee! En ik zal Dae-Soo wat vaker een potlood en papiertje geven ;)

  • 17 Maart 2013 - 10:50

    Annemarie En John:

    Beste Frederique,
    Onvoorstelbaar, dat we je twee weken nog bij oma in het koude Nederland zagen en dat je nu zo ver weg bent in het zonnige Afrika met al een schat aan ervaringen en enthousiaste verhalen.
    We blijven je volgen!

    John en Annemarie

  • 29 Maart 2013 - 13:34

    Roely :

    Beste Fréderique, je kent mij niet, maar wel mijn neef Kees Langerak. Ik wil jou, en de anderen even laten weten dat Jet zondag 14 april jarig is, ze wordt 25.
    Heel veel succes en plezier gewenst.

    Hartelijke groeten, Roely Langerak

  • 29 Maart 2013 - 16:08

    Anske:

    Lieve Fred,
    Heel leuk om je positieve verhalen te lezen. Ja, dat Engels! Zo zie je maar: je kunt meer dan je denkt.
    En relativeren gaat je ook goed af. Dat kinderen daar zo blij zijn met simpele dingen.
    Veel plezier daar en geniet vooral ook van het weer. Iedereen snakt hier naar een beetje warmte.
    Liefs, Anske

  • 29 Maart 2013 - 21:37

    Esmée Adam:

    Lieve fre wat een leuke stukjes heb je geschreven erg leuk om te lezen we volgen je liefs uit harderwijk

  • 01 April 2013 - 12:43

    Frans Barten:

    Hoi frederique

    Mooie verhalen om te lezen, je schrijft het prima op! Maar waar zijn de foto's? Kun je die op de site kwijt? Ben benieuwd!

    Frans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fréderique

Via deze site zal ik jullie zo af en toe op de hoogte proberen te houden van mijn reis. Have fun!

Actief sinds 01 Maart 2013
Verslag gelezen: 724
Totaal aantal bezoekers 44012

Voorgaande reizen:

15 April 2017 - 25 Juni 2017

Bali

02 Februari 2017 - 15 April 2017

Thailand

09 Maart 2013 - 30 Juni 2013

Uganda

Landen bezocht: