Safari, Murchison Falls, Masaka! - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Fréderique Doevendans - WaarBenJij.nu Safari, Murchison Falls, Masaka! - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Fréderique Doevendans - WaarBenJij.nu

Safari, Murchison Falls, Masaka!

Blijf op de hoogte en volg Fréderique

30 Maart 2013 | Oeganda, Masaka

Na twee weken geen internet en dus geen blog wordt het wel weer is tijd voor een update. Ik ben ondertussen alweer drie weken hier en mijn mening is nog steeds niet gewijzigd. Een mooi land met lieve mensen.
Vorig weekend ben ik op safari geweest en vervolgens naar de Murchison Falls geweest, wat prachtig! Uitgestrekt land waar je een prachtig uitzicht hebt. Vele verschillende dieren gezien en heerlijk geslapen in een heerlijk bed en eindelijk weer een warme douche. Even een totaal andere wereld, maar wel een deel hier in Uganda waar ik zeker ook wel aan kan wennen.
Op zondag naar de Murchison Falls geweest, eerst met een bootje twee uur over de Nijl gevaren en vervolgens een uur een hike naar de top van de Murchison Falls. Helaas kwam het na een half uur met bakken uit de hemel en begon het te onweren. Het mooiste punt, de top, staat dus niet op de foto maar gelukkig wel in mijn geheugen.
Afgelopen twee weken ook veel kunnen doen op het project, ondanks de regen die er af en toe is. Stoves gebouwd, watertank construction begonnen zodat er een watervoorziening komt voor zo’n acht gezinnen, speurtocht uitgezet voor de Disabled Children en vervolgens met ze gelopen, ze vonden het geweldig. Ook weer Engels gelezen met de kinderen op school, voorlichting gegeven over Afripads (Afrikaans maandverband), sportles gegeven, home visitings gedaan en naar het Health Center geweest. Het health center is eigenlijk een soort consultatiebureau, dus veel baby’s. Wij wegen hier de kinderen en noteren dit. Vervolgens gaan ze door naar de verpleegkundige voor inentingen. Was erg leuk om te doen, zoveel lieve kleine kinderen. Ook al hebben er twee baby’s over mij heen geplast, was nog steeds leuk, haha.
Daarnaast zit een ziekenhuis, dus ook daar een kijkje genomen. Ik schrok er van, vieze ruimte met weinig tot geen materialen. De kleine huisjes en hutjes zijn ondertussen normaal geworden en daardoor vergeet je soms even dat het leven in Afrika een stuk eenvoudiger is. En het hier dus niet de normaalste zaak is dat je naar het ziekenhuis gebracht wordt wanneer dat belangrijk is. Wij mogen in Nederland maar blij zijn dat wij daar niet over na hoeven te denken, en het eigenlijk zo goed hebben.
Het is een andere cultuur, een bijzondere cultuur die totaal anders is dan in Nederland. Eigenlijk zou je sommige dingen vanuit Nederland hier naar toe moeten brengen en mensen in Nederland gewoontes van hier moeten bijbrengen. Helaas gaat dat niet, dus ik geniet maar van het feit dat ik van beide kan genieten.

Verder ben ik gister samen met Jip en Simone naar de pedicure geweest. Wat een ervaring! Een jongen die in kleermakerszit voor je komt zitten en uitgebreid je voeten scrubt, boent, knipt en lakt.
Komend weekend even bijkomen, lekker uitrusten, wat boodschappen doen, aan het zwembad liggen en Pasen vieren.

Iedereen een fijne Pasen en tot snel!

Liefs uit Uganda

• 30 Maart 2013 - 15:14

Lily De Kort:

Hallo Frederique,
    Wat fijn dat je het zo goed maakt en zoveel nuttige dingen kunt doen en ook pik je de mooie dingen van het land mee, samen met de andere vrijwilligers. Hopelijk gaan wij het binnenkort ook allemaal zien. Ik heb er in ieder geval zin in. Groetjes en xxx van Lily en ook jij een fijne Pasen (als ze dat kennen dan!).

• 30 Maart 2013 - 15:14

Maartje:

Klinkt goed Fred!!

• 30 Maart 2013 - 15:55

Wendela:

lieve meid,
    Heb je natuurlijk net uitgebreid gesproken via skype maar het is erg leuk om je verhaal nog eens te lezen en dat het zo ook bewaard blijft. Ik lees het aan oma voor en die vond de vorige verhalen erg leuk. Zal dit morgen laten lezen.
    Knuffel

• 31 Maart 2013 - 13:06

Wieke:

Hoi Frederique,

Wat een activiteiten allemaal. Klinkt goed, de tijd vliegt voorbij zo te lezen. En nu even relaxen.
    Fijne Pasen! En tot de volgende blog.

• 01 April 2013 - 11:55

Kees:

Ja, heerlijk om dat allemaal te lezen. De verschillen tussen Uganda en Nederland zullen zeker erg groot zijn. We hopen dat we het allemaal kunnen komen bekijken. Lijkt me echt super.
    Dikke kus

• 06 April 2013 - 20:48

John:

Hoi Frederique,

Net voor het eerst pas jouw verslagen gelezen; annemarie vond het tijd dat ik ook eens schreef. Shame on me!! Wat een ervaringen allemaal, die nemen ze je niet meer af. En breng gerust wat cultuurverschillen mee terug; kunnen we allemaal rijker van worden. Komen onze berichten hier in Nederland ook wat in een ander daglicht te staan: hoezo crisis, hoezo droog, hoezo pinautomaten met problemen! Maak het maar niet te gezellig daar; wil je straks nog niet meer terug. Blijf je verbazen en genieten van wat je allemaal mee mag maken. Doe voorzichtig, succes verder en groeten, ook aan je reisgenoten.
    John

• 07 April 2013 - 12:41

Simone:

Hee freekie! Ga je missen! Pas je goed op Jipperd?

xx

• 14 April 2013 - 09:56

Anske:

Ha lieverd,
    Leuk om te lezen wat je precies doet en waarom je naar dat prachtige land bent afgereisd. Ik zie je al helemaal zitten met die schattige baby'tjes. Goeie verdeling tussen werk en ontspannen. Ja, je hebt gelijk: wij zijn behoorlijk verwend. Dan zie je dat op tv en dan denk je: erg. Maar jij draagt een hoop steentjes bij. Petje af!!
    Bedankt voor je lieve kaartje. Kunnen we jou ook iets opsturen?
    Heel veel liefs, Anske, Paul en Doef (still going strong)

• 02 Mei 2013 - 23:43

Odette:

Hoi stoere frederique,

Wat leuk om jou vehalen te lezen. Lijkt me geweldig om met die baby`s bezig te zijn. Ben stiekem gewoon heel jaloers dat jij dat wel durft ( zo ver weg gaan). Maakt niet uit dat ze je onderpiesen.
    Geniet meissie .

Groetjes Odette