Zo ver weg en toch zo dichtbij - Reisverslag uit Baarn, Nederland van Fréderique Doevendans - WaarBenJij.nu Zo ver weg en toch zo dichtbij - Reisverslag uit Baarn, Nederland van Fréderique Doevendans - WaarBenJij.nu

Zo ver weg en toch zo dichtbij

Blijf op de hoogte en volg Fréderique

10 Juli 2013 | Nederland, Baarn

Ondertussen alweer ruim een week in Nederland. Dat ik in Uganda was lijkt al maanden geleden, er is niks veranderd hier, en ik kan m'n oude leventje zo weer oppakken. Maar het toch is ook wel erg wennen. Er worden weer verwachtingen gesteld en hebt weer
te voldoen aan deze verwachtingen. Je kan niet meer doen wat je wil doen. Het per moment bekijken waar je zin in hebt, er moeten weer dingen geregeld worden en plannen gemaakt worden voor komende periode. De enorme rust die er daar is is hier in Nederland soms ver te zoeken.

Maar ik kan zeker terugkijken op vier geweldige maanden. Ik heb zoveel gezien, gedaan, gehoord en meegemaakt. Prachtige, moeilijke, leuke, mooie, verdrietige, bijzondere, uitzonderlijke dingen die allemaal zo hun ding hadden en waarvan ik wat opgestoken heb.
Ik heb een tweede thuis ontwikkeld, Uganda, Masaka. En ik mis alles van daar dan ook zeker, de bodaritjes, de rode zandwegen, de geur, het Mzungu zijn, de groene omgeving, de mooie lieve zwarte altijd enthousiaste kinderen, de Afrikaanse humor, de Ugandesen, de straatjongens, het ontspannen leven, de oprecht vriendelijke mensen, het "How are you?" bij het begin van elk gesprek, de bodadrivers, mijn medevrijwilligers, Plot 99, de prachtige uitzichten, het doen waar je zin in hebt, de cultuur, de mensen.
Ja, ik heb best een beetje heimwee.

Maar daarnaast geniet ik momenteel ook weer van de warme douche, het Nederlandse eten, mijn eigen bed, de goede zorgen van moeders, kaas, fietsen, van het vertellen van m'n ervaringen, groente, gezelligheid met vriendinnetjes, van het uitslapen en mijn familie.

Nu nog even een weekje rustig aandoen en genieten van het weer en bovenstaande dingen, dan weer aan het werk, het normale leventje weer oppakken.
Leuk dat jullie mij gevolgd hebben, ik heb genoten van jullie reacties.
En hopelijk tot snel!

Liefs Fréderique

• 10 Juli 2013 - 10:26

Lune:

Je bent een topper Fred! Hard werken de komende periode en dan hopelijk snel terug naar het zonnige Uganda! :) xxxxxxx

• 10 Juli 2013 - 10:31

Liesbeth:

Hé lieve Fred, wat een mooi verslag van je. Zo voorstelbaar en herkenbaar hoe je beschrijft dat het alweer zo lang geleden lijkt, hier alles zo hetzelfde is gebleven. Je hebt een ervaring die je altijd met je mee mag blijven dragen en misschien wel een verlangen heeft aangewakkerd die je andere bijzondere stappen laat maken. Wie weet? Ik gun je in ieder geval dat je dicht bij je gevoel en mooie herinneringen mag blijven en vertrouwt op je volgende stappen voor je toekomst. Liefs Liesbeth

• 10 Juli 2013 - 14:44

Robin:

We miss you toooooooooooooo muzungu!! Geniet van het Nederlandse maar kom daarna maar weer snel terug:) x

• 10 Juli 2013 - 19:03

Theo Van Den Ende:

Beste Frederique,

Zon te zien heb je genoten van het warme welkom op Schiphol, wij kunnen je garanderen dat je in Uganda zeker net zo uitbundig wordt verwelkomd als je zou besluiten nog eens terug te gaan. Je hebt daar, met jouw uitbundige lach, de nodige vrienden opgedaan die zeker uitkijken naar een weerzien.

Geniet van alle mooie herinneringen en kijk nog vaak terug op deze onvergetelijke 4 maanden.

Lieve groeten van Theo en Jopie