Druk, druk, druk! - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Fréderique Doevendans - WaarBenJij.nu Druk, druk, druk! - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Fréderique Doevendans - WaarBenJij.nu

Druk, druk, druk!

Blijf op de hoogte en volg Fréderique

03 Juni 2013 | Oeganda, Masaka

Mijn laatste week bij Chedra zit erop! Ik heb toch besloten om mijn laatste maand op een ander project door te brengen inplaats van nog een maand bij Chedra. Morgen heb ik mijn eerste dag bij FoHo. Dit is een project met straatjongens, een heftig project maar ik denk wel erg indrukwekkend, ik ben benieuwd hoe het zal zijn.

Afgelopen week een erg leuke laatste week bij Chedra gehad. Maandag hebben wij de muren van slaapzalen op school van grondverf voorzien zodat binnenkort de verf aangebracht kan worden. Doordat de scholen vakantie hadden en sinds deze week weer open waren had ik afgelopen 2 weken weinig kinderen gezien. Leuk om dus weer op school bezig te zijn waar de kinderen altijd enthousiast en vrolijk zijn.
Eind van de dag kwamen Papa en Lily in Masaka aan. Leuk dat ze er zijn, bij te praten en te laten zien waar ik afgelopen maanden geleefd heb.
Verder deze week over de markt gelopen in Njendo, een hoop mensen, stank, kleren, tassen, schoenen, groenten en fruit. Ook voor het eerst naar de dovenschool geweest, wat erg leuk was. Een rondleiding gekregen, een dovennaam gekregen en ook nog even volleybal met ze gespeeld. Er hangt een totaal andere sfeer op zo’n dovenschool. Lastig om met ze te communiceren, veel kinderen hier in Uganda spreken geen Engels maar of ze geluiden kunnen horen schijnt dus een hoop verschil te maken heb ik gemerkt.
Ook nog een rondleiding gekregen in het ziekenhuis op de kraamafdeling, eerste hulp en psychiatrie afdeling. Het is een enorm ziekenhuis met ongeveer alle afdelingen die je maar kunt bedenken, dus vrij ver ontwikkeld. Maar het blijft Afrika, de baby’s op de kraamafdeling liggen in hetzelfde bed als de moeder onder een sjaal, de mensen op de psychiatrie afdeling liggen met z’n tienen op één kamer. Oftewel, veel mensen, weinig ruimte en beperkte materialen.

Tot slot ook nog naar een weeshuis geweest. Een Amerikaanse mevrouw heeft ongeveer zes maanden geleden dit weeshuis opgezet. Ze heeft ondertussen acht kinderen tussen de 4 en 7 jaar en acht kinderen rond de acht maanden. Veel lieve kindjes waarmee je heerlijk kan knuffelen en spelen. Daarnaast natuurlijk erg leuk om te zien hoe zo’n weeshuis hier in Afrika draait.

Afgelopen weekend met papa en Lily naar Lake Bunyoni geweest. Heerlijk weekendje uitrusten en bijpraten. Zaterdagochtend vertrokken we met een boot naar de pygmeeën. Ruim een uur varen en vervolgens nog een half uur de berg op. Een bijzondere ervaring! De mensen wonen met achten in een hutje van twee bij twee. Totaal ander soort personen die ik tot nu toen gezien heb in de stad en dorpjes. Hoop ballonnen uitgedeeld aan alle kinderen wat ze erg leuk vonden. Vervolgens kregen wij een dans van ze, en dat kunnen ze wel.
Ook al had ik het idee dat ik een beetje aapjes kwam kijken en had ik er een dubbel gevoel bij was het een ervaring die ik zeker niet had willen missen.

Kortom, een drukke maar erg leuke week.

Veel liefs Fréderique

  • 03 Juni 2013 - 14:38

    Theo Van Den Ende:

    Frederique,

    Wij zijn inmiddels al weer thuis en moeten weer wennen aan de koude Nederlandse omstandigheden.
    Goed van je dat je hebt besloten om nog van project te wisselen. Nog meer leuke ervaringen opdoen en indrukken op je laten afkomen versterkt je Uganda ervaring zeker.
    Nog veel plezier en groetjes van Jopie en mij.

  • 03 Juni 2013 - 14:55

    Lune:

    Mega trots op je Fred! xxxxx

  • 03 Juni 2013 - 15:32

    Sanne Van Lierop:

    Klinkt weer goed allemaal fred, geniet er nog maar even van voordat je weer naar het vaak koude en natte nederland komt! Liefs sanne

  • 03 Juni 2013 - 15:47

    Lis:

    Hey Fred,

    Ziet er allemaal weer super uit! Veel plezier op je nieuwe project! Nog even lekker genieten. En gelukkig begint het hier ook weer lekker warm te worden.

    X Lis

  • 03 Juni 2013 - 16:01

    Simone:

    Hee lieve Fred,

    Super leuk weer een verhaaltje van je te lezen.
    Je bent volgens mij wel een pro in schilderen geworden, je schildert wat af daar!
    De tijd vliegt, je komt al bijna weer terug. Nog ff flink genieten hoor, voordat je t weet zit je weer in t saaie koude Nederland.

    Heel veel plezier nog!

    xxx Simone

  • 03 Juni 2013 - 23:53

    Erik:

    Heeee Fredje,

    Wat moet het daar fantastisch zijn zeg ! Fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Was wel even schrikken toen je malaria had. Geniet er nog van en doe de groeten aan Lily en Kees.
    Groetjes van Odette, Jur, Syb, Joes en Erik.

  • 04 Juni 2013 - 11:51

    Maria De Ruiter:

    Hallo Frederique


    Wat knap wat je allemaal doet,
    en ook de mooie foto's zijn geweldig.
    Ik hoop dat je samen met Lily en Kees nog een mooie tijd hebben.
    Nog veel succes voor de resterende tijd dat je daar bent.

  • 04 Juni 2013 - 21:34

    Anske:

    Ha lieve Frederique,
    Weer een indrukwekkend verslag! Wat maak je toch veel mee. En zo veel verschillende dingen, nieuwe ervaringen en indrukken. Ik las dat je met Kees en Lily naar de pygmeeën bent geweest. Kees weet daar alles van. Ik weet niet of hij dat verhaal heeft vertelt toen hij in Kameroen was.
    Wendela was onlangs hier op bezoek en heeft mooie foto's van jou laten zien. Je ziet er geweldig uit.
    Ze is super trots op jou. Ja, wie niet.
    Geniet nog een klein poosje.
    Veel lieve groeten van Anske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fréderique

Via deze site zal ik jullie zo af en toe op de hoogte proberen te houden van mijn reis. Have fun!

Actief sinds 01 Maart 2013
Verslag gelezen: 1403
Totaal aantal bezoekers 44013

Voorgaande reizen:

15 April 2017 - 25 Juni 2017

Bali

02 Februari 2017 - 15 April 2017

Thailand

09 Maart 2013 - 30 Juni 2013

Uganda

Landen bezocht: