FoHo, Lwengo, Jinja, Lake Nabugabo, Masaka - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Fréderique Doevendans - WaarBenJij.nu FoHo, Lwengo, Jinja, Lake Nabugabo, Masaka - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Fréderique Doevendans - WaarBenJij.nu

FoHo, Lwengo, Jinja, Lake Nabugabo, Masaka

Blijf op de hoogte en volg Fréderique

16 Juni 2013 | Oeganda, Masaka

Alweer twee weken aan de gang bij Foho, en een hoop ervaringen opgedaan. Het is een erg breed project. Het staat vooral in het teken van de straatjongens die iedere doordeweekse dag om negen uur bij de office zijn. Ze moeten zichzelf wassen, krijgen les, 's middags krijgen ze lunch en 's middags staat er meestal een counseling gesprek op het programma gevolgd door voetballen, volleyballen of waar ze dan ook maar zin in hebben.
Er zijn meestal ongeveer 10 jongens. De leeftijden verschillen tussen de 9 en 17 jaar. Omdat ze allemaal een andere geschiedenis achter de rug hebben en een verschillende leeftijd hebben hebben ze eigenlijk allemaal een eigen gebruiksaanwijzing. Dat maakt het soms lastig om te weten wat wel kan en wat niet. Als ze opeens met elkaar beginnen te vechten en allebei nog lachen maar dan toch een van de twee opeens een steen pakt wat doe je dan? Lastig maar het wordt steeds gemakkelijker en ik krijg er steeds meer handigheid in. Afgelopen week hebben we een groepscounseling gesprek gedaan. Dit gebeurd met alle straatjongens, lokale mensen en een Nederlandse vrijwilliger. Het doel van deze gesprekken is is dat de jongens kunnen vertellen wat ze dwars zit, waarom dit is, en wat een oplossing zou kunnen zijn. Er komen soms heftige en bijzondere verhalen uit. Je merkt dan meteen dat Ugandezen niet weten hoe met emoties om te gaan. Er wordt niet even een arm om de jongen heen geslagen, maar daar zijn wij dan weer voor.
Naast al deze bezigheden met de jongens loopt er ook nog een hoop anders zoals, een kippenproject, koffieproject, school out reaches en computer les voor de locals, oftewel een hoop afwisseling.

Verder ben ik samen met papa en Lily Lwengo gaan bezoeken. Hier heb ik de eerste twee maanden van mijn tijd hier in Uganda gezeten. Het was erg leuk om even terug te zijn en hun daar alles te laten zien. Leuk te merken dat ik nog werd herkend en dat ze blij waren mij te zien. Ook heb ik Rihanna bezocht, en ze herkende mij nog. Daarbij gaat het erg goed met haar, ondertussen kan ze kruipen, erg fijn is te horen dat ze vorderingen maakt.

Vorig weekend een weekendje naar Jinja geweest. Jinja is een leuk Afrikaans stadje dat erg toeristisch is, maar zeker de moeite waard. Gevaren naar de oorsprong van de Nijl, opzoek geweest naar de Bujagali Falls en helaas niet gevonden. Één van de grootste dammen van de wereld gezien, genoten van lekker eten en zaterdagavond naar een talentenshow geweest waar we per ongeluk terecht kwamen.
Gister dagje naar Lake Nabugabo geweest en heerlijk lui geweest aan het water. Vandaag een dagje bij het zwembad, het vrijwilligers leven hier in Uganda is zo zwaar;).
Zoals jullie merken heb ik het nog steeds naar mijn zin en kan ik mij dan ook helemaal niet voorstellen dat ik over twee weken weer in Baarn zit. Daarom nu nog even volop genieten.

Tot snel, liefs

  • 16 Juni 2013 - 14:21

    Lily De Kort:

    Hoi Frederique, leuk om je verslag weer te lezen. We hebben een fijne tijd gehad in Uganda en genieten nog steeds na. Je masker hangt al prachtig tussen de andere maskers in de huiskamer. Intussen al een hele verzameling. Geniet nog even 2 weken en doe de groeten aan Silas als je hem nog spreekt! Groet Lily

  • 16 Juni 2013 - 16:14

    Wieke:

    Tjeee, Frederique, nog maar twee weken........
    Maar dan jaren nagenieten, ervaringen delen en met weemoed terugkijken.
    Tot ziens op de familiedag?
    groeten van Wieke en Frans

  • 16 Juni 2013 - 18:32

    Theo Van Den Ende:

    Frederique
    Wat zijn wij jaloers op je. Jij kunt nog maar twee weken genieten van al het moois wat Uganda te bieden heeft, voor ons is het al weer twee weken voorbij. Geniet er nog van en tot ziens in september?

  • 17 Juni 2013 - 21:52

    Jopie:

    Hoi Freek
    Leuk om te lezen dat je het goed maakt en dat jeje toch wel weer thuis voelt. het in heel anders dan in Lwengo maar er is daar genoeg te doen

    Nog maar, n kleine twee weken en dat ga je a weer naar huis. geniet nog van deze mooie tijd en tot in september.

    Heel veel lieve groetjes en, n dikke knuffel van mij

    Jopie

    en natuurtijk ook de groetjes van Theo

  • 18 Juni 2013 - 21:13

    Miriam:

    wat straal je op die foto met Rihanna!

  • 19 Juni 2013 - 13:50

    Lis:

    Hey Fred,

    Gaaf om te lezen weer hoor. Het lijkt me allemaal een geweldige ervaring en die pakt niemand je weer af. Het zal wel wennen worden als je terug bent. Als wij terug zijn van vakantie spreken we snel een keer af.

    X Lis

  • 22 Juni 2013 - 21:04

    Theo Van Den Ende:

    Frederique,

    Je begint al weer snel aan je laatste week, wat vliegt de tijd toch.
    Geniet zolang als je kan en zo veel als je kunt, deze ervaring neemt niemand je meer af.

    Groetjes van Theo en Jopie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fréderique

Via deze site zal ik jullie zo af en toe op de hoogte proberen te houden van mijn reis. Have fun!

Actief sinds 01 Maart 2013
Verslag gelezen: 890
Totaal aantal bezoekers 43999

Voorgaande reizen:

15 April 2017 - 25 Juni 2017

Bali

02 Februari 2017 - 15 April 2017

Thailand

09 Maart 2013 - 30 Juni 2013

Uganda

Landen bezocht: