Nze Kulabako - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Fréderique Doevendans - WaarBenJij.nu Nze Kulabako - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Fréderique Doevendans - WaarBenJij.nu

Nze Kulabako

Blijf op de hoogte en volg Fréderique

22 Mei 2013 | Oeganda, Masaka

Na 3 dagen in bed gelegen te hebben van de Malaria voel ik mij ondertussen gelukkig wat beter. Wel nog steeds erg moe maar krijg vanzelf wel weer wat meer energie.
Ik zit nu alweer bijna drie weken bij Chedra. Het liep allemaal niet zoals we gehoopt hadden, helaas.
We dachten namelijk dat wij de gelukkige vrijwilligers waren die voor het eerst in het net nieuw gebouwde huis mochten verblijven. Maar toen we bij ons “nieuwe” huisje aankwamen bleek het toch nog niet helemaal af te zijn. We hadden geen stroom, geen verf aan de muren, geen water, geen tafel, geen stoelen, geen bank, geen mogelijkheid om te koken, geen klamboe. Maar we hadden een bed!!
Even een hele omschakeling van Lwengo naar hier. Gelukkig hebben we dezelfde week nog slaapkamers en huiskamer geschilderd. En was de huiskamer en keuken al snel ingericht waardoor we na een paar dagen zelf konden koken en zelfs aan een tafel konden zitten om het op te eten. Langzaam aan wordt het steeds meer een huisje! Gelukkig hadden we het met elkaar wel gewoon gezellig.

Doordat we de eerste week vooral druk bezig waren met schilderen van het huisje hebben we een versnelde orientatieweek gehad. Ik heb wel een Ugandese naam gekregen, Kulabako. Het betekend, excited, oftewel het is een goed teken als ik aanwezig ben.
Wat ook nieuw is, is dat ik voortaan elke ochtend de dag begin met bidden en een stukje uit de bijbel. Het project, Chedra, is een gelovig project en dus lezen we telkens een stukje uit de bijbel. In het begin vond ik dat even wennen, maar nu vind ik het eigenlijk best interessant.
Vorige week wel gewoon het project kunnen doen zoals het hoort. Leuk om weer een andere community te zien waar het er toch weer anders uitziet en waar er weer anders gewerkt wordt. We hebben erg leuke lokale vrijwilligers die ervoor zorgen dat het we tijdens het werk gezellig hebben. Veel verschillende dingen gebouwd, omdat de scholen vakantie hadden veel in de community geweest. Daarbij een ochtendje op het kippenproject geweest, kippen eten geven en water verversen.
Afgelopen weekend dagje naar Lake Mburo geweest, een nationaal park. In de ochtends zijn we eerst gaan mountainbiken, was heel erg vet! De zebra’s die gewoon een paar meter van je af staan. Boottochtje gemaakt en genoten van alles om mij heen. Het landschap blijft afwisselend en mooi.
Het weer wordt eigenlijk ook alleen maar beter, het regenseizoen loopt op zijn einde waardoor de zon zich alleen maar meer laat zien

• 22 Mei 2013 - 16:13

Miriam Hueber:

lieve Fred,
    Hi excited,
    Leuke naam heb je daar en heerlijk om te weten dat mensen gewoon blij worden als je ergens komt.
    Heb je altijd blije mensen om je heen!
    WAt een avontuur in dat land, geniet ervan.
    liefs M

• 22 Mei 2013 - 17:17

Lily:

Ik lees het al. Je kunt dan samen met Ramona bij het Leger des Heils gaan werken. Die leest ook regelmatig de bijbel op het werk!!! Nou Frederique, ziek maar goed uit en TOT ZONDAG, dan kunnen we alles met eigen ogen aanschouwen. Eindelijk. x Lily

• 22 Mei 2013 - 19:44

Wendela:

Lieve Kulabako,
    Leuk verslag, beetje abrupt einde, mag je maar beperkt aantal woorden per keer schrijven?
    Veel plezier met pappa en Lily komende weken.
    Liefs

• 23 Mei 2013 - 10:33

Wieke:

Lieve Kulabako,
    Wat klinkt dat mooi! Leuk om weer van je te horen en wat een mooie foto's. WAt een ervaringen, behalve dan de malaria, geen pretje lijkt me. Gauw beter worden en volgende week genieten van het Nederlandse bezoek. Liefs Wieke

• 23 Mei 2013 - 16:57

Martijn:

Hee Fred,

Ik hou het gewoon ff bij je echte naam, die is al lastig genoeg! Mooi dat je het daar zo goed hebt. Wij wachten hier nog steeds op de zon. Ik heb het ondertussen heel erg naar mijn zin bij WappZapp! Mocht je tijd en een degelijke Wi-Fi verbinding hebben download de app ff;). Hoop snel weer wat van je te horen en geniet van die kale blanke vent en zijn lieve vriendin!

Dikke zoen,

Martijn (betekend in het Ugandees 'je broeder')

• 24 Mei 2013 - 14:41

Theo En Jopie Van Den Ende:

Frederique,

Wij hebben een mooie tijd met je gehad in Lwengo en vinde het fijn dat je het ook hier naar je zin hebt. De eerste week heb je het echte Uganda gevoel meegemaakt, alles wat beloofd is komt niet altijd uit en wat afgesproken is kan ook veranderd worden. Geniet nog een aantal weken van dit mooie land en geniet van het weerzien met je vader.
    Wij moeten jammer genoeg volgende week al weer naar huis.
    Groetjes van Theo en Jopie

• 25 Mei 2013 - 14:16

Annemarie En John:

Beste Frederique,

We hebben zojuist Kees en Lily uitgezwaaid. Ze hebben er heel erg veel zin in. We zijn ook wel een beetje jaloers. In jouw blog lezen we dat er veel moois te doen en te zien is in Uganda. Mooie naam trouwens Kulabako. We hopen (we zullen een kaarsje opsteken en een weesgegroetje bidden) dat je weer genoeg opgeknapt bent om met Lily en Kees op pad te gaan.
    Dag Frederique,
    heel veel groeten van John en Annemarie .

• 31 Mei 2013 - 06:59

Jeannette:

Lieve fre, al je verslagen gelezen wat een avontuur . Een beetje vergeten dat ik je gewoon kon volgen op dit bog. Geniet nog van je bijzondere reis.. Lfs xxx jeannette